Heimdal med havaristen i baggrunden

Sejlbåd kritisk på grund i hårdt vejr

Søndag morgen kl. 07:13 ringede alarmtelefonen hos vagthavende for DSRS-Helsingør. Et par fra Vedbæk havde været ude at sejle i en 28 fod sejlbåd dagen før, og var blevet usikre på situationen da vinden kom op på kulingstyrke. Deres motor satte ud, og de turde ikke gå i havn. De kendte ikke til DSRS og da de ikke følte sig akut i nød, valgte de ikke at ringe 112. 
De valgte at kaste anker lige syd for Kyrbacka havn på Hven. Da de havde børn og hund derhjemme valgte de at springe i vandet og svømme i land og tage færge og tog hjem til Vedbæk.
Da havaristen om morgenen bliver gjort opmærksom på DSRS er klokken blevet 07:13, og det er altså her vi modtager et opkald.

Beskeden vi får handler om, at vi skal hente en båd der ligger for anker, og at der ikke er nogen panik. Vagthavende og havaristen bliver enige om, at det ikke haster mere end at vi kan mødes ved Rescue Heimdal kl. 09:30 og derfra sejle mod Hven og den ensomme sejlbåd.

Vi kommer godt afsted og efter 1/2 times sejlads i hård vind og voksne bølger, kommer vi til Kyrkbacka. Her kan vi konstatere, at ankeret ikke har holdt, og sejlbåden ligger meget tæt på land helt på siden. Vi går i havn og går hen langs stranden for at inspicere båden. Da vi kommer nærmere kan vi se, at det ser ud til at båden ikke er smadret endnu. Der er altså håb.

Her skal vores bådfører dog træffe en beslutning. Vi må ikke sætte liv, førlighed og materiel på spil for at bjærge en båd. Så det er en nøje afvejning af forholdene og en konsekvensanalyse, hvor den øvrige besætning bliver inddraget. Beslutningen bliver at vi vil forsøge at bjærge båden.

Vi sejler ud af havnen og sender en svømmer i vandet, som svømmer ind med en line, så vi kan montere slæbetov. På grund af vanddybden kan vi ikke gå tæt på det havarerede skib, og vores svømmer får tilbagelagt mindst  150 meter i nogle gode bølger. 

Efter ca. 40 minutters arbejde, er slæbet monteret og vi kan forsøge at trække sejlbåden flot. Det lykkedes heldigvis over al forventning og kort efter, er vi på vej til Vedbæk med sejlbåden på slæb. Resten er rutine og giver ikke yderligere udfordringer for vores besætning.

For den havaristen er der nogle læringer. 

- Det er godt at sætte sig ind i mulighederne for redning inden man sejler ud. Hav fx nummer til DSRS programmeret ind i telefonen.

- Man bør ikke lade båden ligge for anker uden en ankervagt. Hvis man er så meget i problemer, at man vælger at forlade båden for anker, så bør man kontakte hjælp. 

- Det kan være forbundet med stor risiko, at forlade båden og svømme ind. Også derfor er det en god idé at blive ved båden.

Heldigvis endte det hele lykkeligt, og båden kan nu komme på land og blive kontrolleret for skader under overfladen. 

Haveristen var meget lykkelig over enden på dramaet, men han har også være meget heldig på mange måder. Ikke mindst, at der tilfældigvis ikke var sten der hvor båden valgte at drive ind.
Havaristen har nu meldt sig ind i DSRS.

STØT DANSK SØREDNINGSSELSKAB

Når du støtter Dansk Søredningsselskab, tager du ansvar for alle der færdes til søs. Om du er lystsejler, fisker eller blot på gennemfart – så er vi fælles om at færdes på havet. Dansk Søredningsselskab hjælper alle, der har brug for hjælp på søen, uanset om de er medlem eller ej. Vores redningsmandskab arbejder frivilligt og ulønnet hele året rundt. Men vi kan kun eksistere på grund af mennesker som dig, der tager ansvar og gør noget for fællesskabet på havet.

Som medlem er du med til at sikre at:

  • Dansk Søredningsselskab kan stå til rådighed hele døgnet - året rundt.
  • Vores frivillige, ulønnede redningsmandskab kan blive uddannede.
  • Vi kan rykke ud til ikke livstruende situationer til inden for 20 minutter.
  • Vores redningsbåde og redningsudstyr kan blive vedligeholdt.
  • Vi kan etablere nye redningsstationer i flere danske havne.

Et medlemskab koster 600 kr. pr kalender år.

Når du har meldt dig ind, sender vi dig en medlemspakke med en vimpel, et årsmærke og klistermærker, som bevis på, at du tager ansvar for andre mennesker, der færdes på og i havet.

Andre aktioner udført af DSRS Helsingør

Sejlbåd med nedsat kraft

En sejlbåd med 2 personer ombord, var på vej fra Mölle i Sverige til Heslingør. Da de er ca. halvvejs begynder motoren at sætte ud og køre meget ustabilt. De
DSRS Helsingør
Læs mere
Assistance

Ældre herrer med motorproblemer

Et par modne mænd var afsted mod Hundested i deres Bianca 33, da motoren ikke længere ville køre. Kl. 15:25 kontaktede de Søredningen i Helsingør. De kunne
DSRS Helsingør
Læs mere
Assistance

Motorbåd tør for brændstof

Torsdag aften kontaktede skipperen på en Chris-Craft motorbåd DSRS-Helsingør. De lå lidt nord for Vedbæk, tæt på kysten og kunne ikke starte motoren. Båden var
DSRS Helsingør
Læs mere
Assistance

Sejlbåd med motorstop

Vi havde lige afleveret en sejlbåd med knækket mast i Nivå, da alarmen gik hos vagthavende i DSRS-Helsingør. En Maxi 77 sejlbåd på vej fra Helsingør til Ven
DSRS Helsingør
Læs mere
Assistance

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Gå ikke klip af vores nyhedsbrev ! Vi udsender et nyhedsbrev 6-8 gange om året, med nyheder, tips & tricks, gode tilbud fra vores samarbejdspartner samt anden god information. Tilmeld dig i dag og vær med !