
16 tons motorstop
En større motorsejler skulle sejle fra sin gamle havneplads til en ny plads i en anden havn. De havde tjekket vejrudsigten som sagde svag vind og rigtig godt sejlervejr. Så turen gik godt afsted med en solen og en svag brise i ansigtet.
Men som det ofte sker, så viste naturen sig fra sin lidt lunefulde side. Det er jo april :-)
Og det var ikke kun naturen, der havde overraskelser i ærmet - det havde motoren også. For lige pludselig fik den hikke og det endte med at den sendte hvid røg ud. Og det havde jo være fint, hvis man var i Vatikanet. Men når man ligger i Københavns Havn, er det mindre godt. Ja, det er faktisk skidt.
Samtidig så har vinden helt åbenlyst ikke læst vejrudsigten, for den øges til mere end det dobbelte i forhold til prognosen.
Og når 14 meter båd med motorstop får en kraftig sidevind, så kan den være udfordrende at styre. Så skipper vælger, fornuftigt nok, at kontakte DSRS og høre om ikke vi kan assistere. Og selvfølgelig kan vi det…
Faktisk er vi så heldige, at assistancen falder sammen med undervisningen af vores unge Kadetter. Så de får lov til at komme med ud og se, hvad det er vi laver, når alarmen går.
Selv om vi synes, at Rescue Njord på 30 fod er en stor redningsbåd, så virker den lidt som David i forhold til Goliath, da vi får en 42 fods motorsejler på 16 ton på siden.
Men som altid, løser vores dygtige og erfarne frivillige opgaven til et 12-tal, og havaristen kommer sikkert i havn. Og vores unge kadetter kommer med på deres første rigtige opgave.
En rigtig god og lærerig dag for alle.
Er du medlem af DSRS? Hvis ikke, så meld dig ind og vær med til at sikre, at vi også i fremtiden kan hjælpe de danske sejlere.
Husk at dit medlemsskab også dækker i Sverige, Norge, Finland og Ålandsøerne.